Cine decide că avem nevoie de un training anume, cine alege training-ul, cum se alege și cum mă comport în cadrul lui, sunt întrebări ce influențează într-o mare măsură rezultatul final.
Pe moment, un training îți poate arăta soluția pe care o cauți, însă pe termen lung, în multe situații, constați că problemele nu își găsesc rezolvarea, iar schimbarea întârzie să apară.
Lucrând de 8 ani în domeniul trainingului, am identificat incertitudinea pe care mulți cursanți o au, iar lucrul acesta se datorează lipsei de informare. Pentru a folosi eficient ce primești, trebuie să știi ce nevoie ai, fie că vorbim de un training open sau de unul in house.
Dacă identifici o nevoie punctuală, individuală, cu siguranță vei participa la un curs open. Cursurile open prezintă conceptele în general, exerciții, jocuri care aplică informațiile prezentate și sesiuni în care răspunzi punctual la întrebări.
Noi avem, de exemplu, un sistem prin care analizăm eficienţa trainingului prin teste intermediare și proiecte ce se susțin la un interval de maxim 30 zile de la participarea la curs. Cursanții revin cu proiectul pe care l-au avut de făcut, discutăm rezultatele, oferim feedback, evaluăm cum s-a desfășurat procesul de aplicare a informațiilor învățate.
În cazul unei nevoi complexe, care se aplică mai multor persoane, compania te orientează, de obicei, spre cursurile in house pentru că reprezintă formula optimă pentru a pune în relaţie directă nevoile de perfecţionare specifice ale angajaţilor cu nevoile curente ale companiei. Mai mult de atât, ele sunt un model unic pentru fiecare organizaţie, model construit în funcţie de participanţi, în funcţie de cultura organizaţională şi de valorile acesteia, astfel încât să ofere motivarea, deprinderile şi cunoştinţele necesare îmbunătăţirii performanţelor participanților.
Apoi, în ceea ce privește profilul cursanților, am identificat 4 tipuri:
Cursantul activ. Își dorește să învețe, pune întrebări, socializează cu cei din jur;
Cursantul care cauta solutii pentru problemele lui. Caută modelul pe care să îl aplice așa cum e, fără să mai facă nimic în plus;
Cursantul care are nevoie doar de un certificat. Fie că e pregătit sau nu în domeniu, obținerea certificatului este singurul lui scop;
Tipul de cursant care participă la un curs doar pentru că îl trimite compania. În acest caz, există două tipuri de reacții. Fie pe parcursul training-ului devine atras și receptiv, fie respinge tot ce se întâmplă, pentru că percepe cursul inutil pentru el.
Informațiile pe care le iei dintr-un training nu sunt ca o baterie pe care o pui în mașină și ea pornește.
Sunt convinsă că mulți spun că un training trebuie să te pregătească, să îți ofere un model după care să lucrezi. E o reacție firească, e mai simplu, nu trebuie să mai gândești, să personalizezi, să evaluezi nimic. Te gândești că poate o să greșești și de multe ori alegi să folosești ceva ce a avut deja rezultate.
Dezamăgirea apare tocmai pentru ca mulți pleacă de la această idee. Fiecare companie are bucătăria ei, propriul sistem de organizare și e normal ca rezultatele să nu fie cele așteptate când modelul învățat la curs este aplicat fără a fi personalizat, fără a fi trecut prin mai multe filtre.
Este important să știi că tu ești cel mai în măsură să faci legătura între ce înveți și ce trebuie să aplici pentru a folosi totul în avantajul tău și a companiei. Altfel, rămâi cu niște informații pe care nu le aplici, cu un suport de curs pe care îl ții în dulap și cu o diplomă care se pierde în timp.
Multe companii dezvoltă programe care susțin dezvoltarea personală ale angajaților. Aceștia sunt încurajați să învețe exercițiul de a face rezumate, prezentări colegilor și întâlniri după training-uri cu scopul de a utiliza informațiile în companie.
În concluzie, un training constituie o componentă deosebit de importantă în relaţiile de muncă şi reprezintă unul dintre principalele obiective ale companiilor, dar acestea trebuie privite doar ca un subpunct în tot procesul tău de dezvoltare personală și profesională.